söndag 23 maj 2010

Test`n tune Sundsvall

Ja då har man kört turbo knarr för första gången... Vi kom upp till S-vall vi 09:30 efter att hämtat upp Dennis och hans maria på vägen.

När vi lastat ur så upptäckte Dennis att en nippel hade gått av till kolsyre tuben, efter att vi frågat runt bland bilteamen fick vi till slut napp och fick tag på en.
Varm körning och förberedelse inför 1:a repan någonsin på en turbo försedd cykel.

Vi bestämde oss för att köra utan laddtryck helt och hållet på 1-3:ans växel bara för att se hur koppling och cykel betedde sig, ja fjäderns tryck är 0,36 bar så lite tryck fanns det ju.
Ska sanningen fram så är det en 20-30hk mer än jag hade i 12:an.

Med ett startvarv som var betydlig högre än vad jag använde på 12:an så kändes det väldigt ovant,men kopplingen samt samt hela motor konceptet gjorde att hojen kändes som en sughoj ut från linjen.

Nu vågade jag inte gasa riktigt fullt på någon växel men vi fick ändå till en 6.0 repa på 1/8 och 9,16 på 1/4 och endast 242 km/h tror jag det var. tyvärr drog hojen kraftigt till vänster eftersom jag monterat bakhjulet lite snett.
Efter ca 200 m började också cykeln att vobbla en aning så därav den låga slutfarten.

Repan efter började lika lungt och fint som den 1:a men med mer vobbel i slutet, när vi la i 3:ans växel sköt det på så mycket att jag tryckte in hela bakcutsen med arslet. Helt sjukt att det kan vara så mycket kraft...

Jag bestämde mig för att inte köra mer innan vi monterat på styrdämparen.. vi fick nämligen inte på den eftersom vi flyttat upp styrhuvudet,så nu ska vi lämna cykeln till Peter Andersson för att göra ett nytt fäste till styrdämparen samt tillverka en retrictor till turbon eftersom vår turbo är lite för stor för klassens regler.

Så jag har avanmält mig till Malmö 28/5 för att få ordning på cykeln.. Känns lite trist då det är hela 4 veckor kvar till Sundsvall..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar