Vi kom fram till Fällforsen i går efter lunch. Efter lite strul med depåplatser så kunde vi i alla fall ställa oss till rätta. Vi har ingen mottagning alls på våra mobiltelefoner och inte heller på 3-mobila Internet så till nästa säsong står ett telia abonnemang till både telefon och dator högt på önskelistan.
Kvalen startade vid 14-tiden.
Första repan ut går ryktet om att banan är jätte hal vilket resulterar i att alla kör en försiktig första runda. Pelle kör 8,84 och har 254 km/h i mål.
Peter Johnson i RedNeck kör sin första runda någonsin på sin nya hoj och det fungerar jätte bra!
Andra repan kör Pelle 8,98 och skrämmer skiten ur oss andra genom att vara ca en decimeter från att braka ut på gräset. Som tur är är Pelle en intelligent man och slår av på farten.
Tredje repan resulterar i 8,86 och 253 km/h. Pelle är inte riktigt nöjd med hastigheten och tycker att det borde gå snabbare. Kan motorcykeln gå snålt på bränsle?
Inför tredje repan är det Håkan i RedNecks tur att skrämma oss genom att, i depån, krocka med en raggarbil och fara omkull. Håkan är dock hjältemodigt tillbaka till fjärde repan!
Kvalen startade vid 14-tiden.
Första repan ut går ryktet om att banan är jätte hal vilket resulterar i att alla kör en försiktig första runda. Pelle kör 8,84 och har 254 km/h i mål.
Peter Johnson i RedNeck kör sin första runda någonsin på sin nya hoj och det fungerar jätte bra!
Andra repan kör Pelle 8,98 och skrämmer skiten ur oss andra genom att vara ca en decimeter från att braka ut på gräset. Som tur är är Pelle en intelligent man och slår av på farten.
Tredje repan resulterar i 8,86 och 253 km/h. Pelle är inte riktigt nöjd med hastigheten och tycker att det borde gå snabbare. Kan motorcykeln gå snålt på bränsle?
Inför tredje repan är det Håkan i RedNecks tur att skrämma oss genom att, i depån, krocka med en raggarbil och fara omkull. Håkan är dock hjältemodigt tillbaka till fjärde repan!
Fjärde repan får genomföras i bara höger bana då det tyvärr behöver saneras i vänster banan. Efter enligt Pelle en ”perfekt runda” så står han med resultatet 8,80 vilket förbryllar något, cykeln borde gå snabbare tycker Pelle. Om det går ska Pelle försöka ”mappa på” (se till att motorcykeln får mer bensin) tills i morgon. Motorbyggare Dennis sökes med ljus och lykta.
Ingvar Källgren slog till med en kanonrunda på 8,33, stort grattis säger vi till honom. Dagens kval avbröts efter sista rundan.
Pelle är efter dagen kvalfemma vilket inte alls glädjer honom, men kanske taggar honom till bättre körning i morgon. I morgon börjar vi klockan 09.30.
Lördagen forstätter med massor av kval, hela sju kvalrepor hinner vi med där turbohojjarna nu presterar tider som vi aldrig tidigare har sett. Ingvar, Anders och Kimmo har verkligen visat i helgen att sugmotorhojjarna inte räcker till i klassen utan att turbo hojjarna dominerar totalt i tider…. Pelles personbästa ligger nästa fyra tiondelar efter det svenska rekordet.
Ingvar kör 8,21 som bäst vilket ger honom ett nytt svenskt rekord. Anders Blanck kör också riktigt bra tider och om ärligheten skall fram så står det nog mellan herrarna Blanck och Källgren i morgon, dom har som en alldeles egen tävling där det ena rekordet efter det andra sätts.
Pelles bästa runda under dagen är 8,63 vilket Pelle känner sig nöjd med. Dagen avslutas så trevligt som den bara kan genom att HåGe och Silvana bjuder på grillspett.
Söndagen bjuder på fint väder men med återigen mycket vind.
I första repan (kvartsfinal) möter Pelle HåGe. Pelle kör 8,77 och HåGe 8,76, med identiska reaktionstider. Vilket betyder att Pelle för första gången på jag vet inte hur länge är utslagen i första elimineringsrundan. Pelle är inte känd för att tycka att det är roligt att förlora (kanske är en bra egenskap om man ska tävla på hög nivå) och jag anser mig känna Pelle ganska väl men denna helg har han verkligen tappat suget och känner sig helt chanslös på 402 meters tävlingarna.
Det är bra att han får åka hem och smälta allt och kanske planera att bygga turbo till nästa säsong , ).
Vi packar ihop MC och husbilen alldeles för tidigt.
I semifinalen slog Anders Blanck ut Kimmo Pulakka och HåGe slog ut Källgren som körde ras på växellådan.
I finalen slog Anders ut HåGe och vi säger ett stort grattis till Anders och ett stort grattis till Källgren för det nya svenska rekordet.
Pelle är efter dagen kvalfemma vilket inte alls glädjer honom, men kanske taggar honom till bättre körning i morgon. I morgon börjar vi klockan 09.30.
Lördagen forstätter med massor av kval, hela sju kvalrepor hinner vi med där turbohojjarna nu presterar tider som vi aldrig tidigare har sett. Ingvar, Anders och Kimmo har verkligen visat i helgen att sugmotorhojjarna inte räcker till i klassen utan att turbo hojjarna dominerar totalt i tider…. Pelles personbästa ligger nästa fyra tiondelar efter det svenska rekordet.
Ingvar kör 8,21 som bäst vilket ger honom ett nytt svenskt rekord. Anders Blanck kör också riktigt bra tider och om ärligheten skall fram så står det nog mellan herrarna Blanck och Källgren i morgon, dom har som en alldeles egen tävling där det ena rekordet efter det andra sätts.
Pelles bästa runda under dagen är 8,63 vilket Pelle känner sig nöjd med. Dagen avslutas så trevligt som den bara kan genom att HåGe och Silvana bjuder på grillspett.
Söndagen bjuder på fint väder men med återigen mycket vind.
I första repan (kvartsfinal) möter Pelle HåGe. Pelle kör 8,77 och HåGe 8,76, med identiska reaktionstider. Vilket betyder att Pelle för första gången på jag vet inte hur länge är utslagen i första elimineringsrundan. Pelle är inte känd för att tycka att det är roligt att förlora (kanske är en bra egenskap om man ska tävla på hög nivå) och jag anser mig känna Pelle ganska väl men denna helg har han verkligen tappat suget och känner sig helt chanslös på 402 meters tävlingarna.
Det är bra att han får åka hem och smälta allt och kanske planera att bygga turbo till nästa säsong , ).
Vi packar ihop MC och husbilen alldeles för tidigt.
I semifinalen slog Anders Blanck ut Kimmo Pulakka och HåGe slog ut Källgren som körde ras på växellådan.
I finalen slog Anders ut HåGe och vi säger ett stort grattis till Anders och ett stort grattis till Källgren för det nya svenska rekordet.
Lägger ut lite mer bilder när vi har kommit till en ordentlig uppkoppling!
// Anna
Bit ihop!
SvaraRaderaNi är med bra och det blir flera 201 metersrepor som kräver en skicklig pilot.
Ni är med om guldet i år igen, så kör på så får ni fundera i höst vad ni ska göra för att få upp farten på de långa körningarna.
Mvh
Patrik